Behandeling Bekkenfysio OefenzaalFysiotherapie en Manuele Therapie Marsman

Fysiotherapie

Fysiotherapie is een behandelmethode voor klachten aan spieren, banden, gewrichten en zenuwen, ook wel het bewegingsapparaat genoemd. Door onderzoek en het stellen van vragen tijdens de eerste afspraak, vormt de fysiotherapeut een beeld van de klachten. Vervolgens stelt de fysiotherapeut samen met u een behandelplan op.

Dit behandelplan is maatwerk. Ieder mens is anders, elke klacht is anders en elk lichaam reageert anders. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de klacht en de ernst ervan. Naast het behandelen van klachten wordt veel aandacht besteedt aan het voorkomen van klachten.

Een fysiotherapeutische behandeling duurt een half uur tot een uur. Behandeling vindt niet alleen plaats in de behandelkamer maar ook in de oefenzaal. Hier kunnen oefeningen gedaan worden voor meer kracht, coƶrdinatie en lenigheid.

Naast algemene fysiotherapie kunt u in de praktijk Bekken Fysio Hulshof ook terecht voor manuele therapie. Dat dit een bijzondere vorm manuele therapie is leest u hieronder.

Manuele Therapie Marsman

Fysiotherapie

Manuele Therapie Marsman (MTM), is een onderzoeks- en behandelmethode gericht op het ongestoord bewegen van de wervelkolom. Daarnaast worden ook het bekken, de ribben, het borstbeen, de schedel en de armen en benen, kortom het hele lichaam, bij het onderzoek en de behandeling betrokken.

De behandeling bestaat uit het opheffen van stugheid en blokkades in gewrichten, door middel van uiterst subtiele en gerichte technieken. Waarna de klachten verdwijnen en de patiƫnt weer vrij kan bewegen en de steun vinden die nodig is. Door oefeningen die aangeleerd worden, wordt vermeden dat er hernieuwd blokkades optreden.

Door de zeer gerichte en subtiele techniek, kan deze therapievorm altijd ingezet worden en kent geen contra-indicatie.

Voorbeelden van klachten die kunnen worden behandeld zijn:

• hoofd- en nekpijn
  • nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen/handen
  • rugklachten hoog in de rug met rib- en borstpijn (M. Tietse)
  • lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen
  • bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt worden door het bewegen van de nek
  • bekkenklachten bij pijn en verminderd bewegen
  • heup en kniepijn met onvoldoende beweeglijkheid